GPS KOORDINATE: 42.937753951575196, 17.542287753186503

Veći dio Hrvatske i južna Dalmacija nisu kopneno povezani, već ih dijeli neumski koridor širine približno 10 kilometara. Upravo iz tog razloga, već davne 1997. godine prvi put je iznesena ideja o gradnji Pelješkog mosta. U prostorni plan uveden je 2000. godine, a sedam godina kasnije svečano su otvoreni radovi na izgradnji. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju 2013. godine otvorio se prostor za sufinanciranje izgradnje mosta kroz europske fondove, što je i učinjeno, pa je Europska unija sufinancirala izgradnju s 357 milijuna eura bespovratnih sredstava, što je činilo ukupno 85% troškova od ukupnih procijenjenih troškova od 420 milijuna eura. Pelješki most otvoren je u srpnju 2022. godine, a dnevno njime prometuje oko 12.000 vozila.

Most je prvotno dizajniran od strane stručnjaka sa zagrebačkog Građevinskog fakulteta, no ta je ideja kasnije ostavljena po strani i prihvaćen je dizajn Marjana Pipenbahera iz Slovenije. Pelješki most je ovješenog tipa, ukupne duljine 2404 metra. Ima šest glavnih stupova i trinaest raspona od čelika, a visok je 55 metara. Posebnu pažnju bilo je potrebno obratiti na visinu mosta zbog zahtjeva susjedne Bosne i Hercegovine za osiguranjem nesmetanog prolaska brodova do jedinog bosanskog izlaza na Jadransko more, Neuma. Osim toga, most se nalazi u osjetljivom ekološkom području Malostonskog zaljeva koji je 1983. godine proglašen rezervatom prirode u moru, a zaštićen je i ekološkom mrežom Natura 2000.

Bitno je napomenuti da je most namijenjen isključivo prometovanju motornim vozilima, i to minimalnom brzinom od 60 km/h. Most nema nogostup za pješake ni biciklističke staze, a osim toga, zabranjen je promet teškim kamionima i kamionima s opasnim teretom. Promet se odvija u oba smjera po dvije prometne trake. Osim mosta, kroz projekt povezivanja hrvatskog teritorija predviđena je gradnja novih cesta dužine ukupno 30 kilometara, što bi trebalo dodatno olakšati prometnu povezanost. Izgradnja Pelješkog mosta za ovaj je dio Hrvatske od višestrukog značaja: osigurana je prometna povezanost najjužnijih dijelova Hrvatske bez potrebe za duplim prelaskom granica (hrvatska granica s Bosnom i Hercegovinom i EU granica), pozitivan je utjecaj na razvoj turizma i gospodarstva općenito.

 

Fun fact: Pelješkim mostom spojeno je i povezano kopno kod Komarne u blizini Stona, s Brijestom na pelješkoj strani, što predstavlja povijesni trenutak za Hrvatsku, koja je više od 300 godina čekala na spajanje hrvatskog teritorija.

Galerija slika

Kontakt